Zobacz, jak kompatybilność wsteczna pozwala Ci cieszyć się ulubionymi grami sprzed lat w nowych odsłonach. Zagraj w nie całkowicie za darmo i w niespotykanej do tej pory jakości.
Od kiedy w roku 2001 Microsoft wszedł z Xboksem na światowy rynek konsol, pojawiło się siedem kolejnych generacji tego urządzenia. Dziś udział rynkowy wszystkich modeli konsoli Microsoftu to 23%. Pozostałą część tortu dzielą między sobą Sony PlayStation (46%) i Nintendo Switch (32%).
Współczesne modele Xboksa oferują nieporównywalną jakość grania, jednak w po drodze pojawiło się sporo dobrych gier, do których chętnie chciałoby się wrócić po latach. Odpowiadając na tę potrzebę, producent umożliwił swoim użytkownikom ponowne sięgnięcie po nie. Zachował się przy tym fair. Nie zmusza do zakupu płatnych remasterów i nie pobiera żadnych dodatkowych opłat. Sięgnięcie po stare tytuły umożliwiło zastosowanie emulacji starszych modeli gier w parze z możliwościami, oferowanymi przez młodsze modele.
Dzięki dostępnej od listopada 2015 roku kompatybilności wstecznej możemy uruchamiać gry wydane dla Xboksa 360, a od 2017 tę możliwość otrzymały gry dla Xboksa pierwszej generacji.
Rozwiązanie to polega na emulacji starszych modeli i wykorzystaniu możliwości modeli najnowszych generacji dla wersji pudełkowych oraz gier pobranych z sieciowego repozytorium gier Xbox Live. Możemy zagrać np. w Dead Redemption w rozdzielności 4K, podczas gdy jego dedykowana rozdzielczość dla modelu Xbox 360 wynosiła 720 p.
W repertuarze funkcjonalności znalazło się zapisywanie screenów, nagrywanie filmów oraz streamowania rozgrywki. Producent dopuszcza możliwość prowadzenia rozgrywki przez sieć, również pomiędzy konsolami, oraz odczytanie zapisanych w chmurze save’ów, z gier emulowanych wstecznie na modelach Xbox Serii One X/S. Można też odtworzyć zapisaną historię gry, uruchamiając ją na modelach Series X/S. Nie będzie możliwie natomiast zachowanie stanu gry poprzez przeniesienie go na nośnik zewnętrzny.
Proces aktualizacji gry następuje po umieszczeniu płyty w napędzie i pobrania przez Xbox Live zaktualizowanej cyfrowej wersji tytułu. Dlatego w napędzie konsoli musi znajdować się oryginalna płyta gry, tak aby umożliwić ściągnięcie jej wersji cyfrowej. Kompatybilność wsteczna pozwala nam cieszyć się starszymi tytułami w kapitalnej jakości. Zacinający się na starych modelach Tomb Raider działa płynnie, a komfort grania jest identyczny z tym, jaki oferują współczesne tytuły.
Obsługa kompatybilności wstecznej pozwala uruchomić na Xbox One X gry dedykowane modelom Xbox One i Xbox One S z wyższą rozdzielczością, ostrzejszymi teksturami, lepszymi efektami, cieniami i większą płynnością nawigacji.
Xbox One S posiada z kolei kompatybilność wsteczną, znaną jedynie z podstawowych modeli Xboksa One S czy Xboksa One. Nie można zatem oczekiwać różnicy w jakości gier, jaka nastąpiła w międzyczasie, a jedynie większej płynności. Potrzebę rozrywki na najwyższym poziomie zaspokoją tylko Xbox One X i Xbox Series X.
Wsparcie wsteczne dla konsoli Xbox One X działać będzie jedynie na najbardziej aktualnym modelu Xbox Series X. Użytkownicy Xboksa One X nie zauważą praktycznie żadnej różnicy oprócz symulowanego HDR-u przez pojedyncze produkcje. Widoczną różnicę widać, grając w GTA 4 dla Xboksa 360, który na Xboksie One S wyciągał ponad 40 FPS a na Xbox Series X działa bez problemu w 60 FPS.
Wszystkie informacje dotyczące zgodności wstecznych wersji konsoli Xbox znaleźć można na stronie Microsoftu wraz z linkiem do objętych nią repozytorium gier. W lutym tego roku obejmowało ono 600 tytułów (z 2150 dostępnych w bibliotece) z kompatybilnością wsteczną dla modelu Xbox 360. Dla Xbox classic znajdziemy jedynie 40 gier z kolekcji niemal 1000 zaprojektowanych dla tej platformy. Konwersja gier na nowszą wersję działa idealnie, pomijając pojedyncze wyjątki.
Microsoft, wprowadzając wsteczną zgodność pomiędzy kolejnymi modelami swoich urządzeń, wywarł presję na pozostałych producentów maszynek do grania. Sony proponuje dziś kompatybilność wsteczną dla konsoli PS4, ale nie uwzględniając modeli PS1, PS2 i PS3. Fanów Nintendo odsyłam do artykułu, który wyjaśnia tę kwestię.
Zdj. główne: sik-life/pixabay.com